• Domov
  • O nás
  • Lev má laby ako levica
  • Blog
  • Podcast
  • Kontakty
  • Pomôcky
Máte nejaké otázky?
+421 915 764 874
info@rozvojdietata.sk
rozvojdietata.sk
  • Domov
  • O nás
  • Lev má laby ako levica
  • Blog
  • Podcast
  • Kontakty
  • Pomôcky

Blog

  • Home
  • Blog
  • Blog
  • Nechajme deti skákať

Nechajme deti skákať

  • Posted by Rozvojdietata
  • Date 17. júla 2021

Trampolína v rozvoji dieťaťa

Prostredníctvom trampolíny je možné reedukovať špecifické vývinové poruchy učenia i správania. Pri skákaní na trampolíne ide predovšetkým o rozvoj psychomotorickej a semzomotorickej koordinácie, priestorovej orientácie a tiež rytmizácie. V neposlednom rade možno prostredníctvom trampolíny zabezpečiť dieťaťu rozvoj sociálneho vnímania a prežívania.

Trampolína je vhodná naozaj pre každého

Ktoré dieťa by sa rado nevyšantilo na trampolíne? Predstavte si tú radosť na oboch stranách rodič – dieťa. Rozvoj dieťaťa môže byť predsa zábavný pre všetkých! Trampolining je výborná aktivita pre deti s poruchou aktivity a pozornosti, pre deti s poruchami učenia a správania, tiež pre deti s mentálnym postihnutím, či iným zdravotným znevýhodnením. V prípade, že má dieťa nariadené obmedzenia pohybu od lekára, je potrebné to samozrejme rešpektovať v plnej miere.

Čo prináša trampolína pre špeciálnu pedagogiku?

Jednou z kľúčových záležitostí pre školskú úspešnosť dieťaťa je dobre rozvinutá priestorová orientácia. Je to jedna s predispozícií na zvládnutie takmer všetkého, čo sa od dieťaťa v škole vyžaduje – písanie, čítanie, orientácia v zošite, rozvrhnutie času počas písomnej práce, zapamätanie si viacerých krokov naraz a ich postupná realizácia a podobne.

Zdroj: Pixabay

Čo sa stáva v prípade, že má dieťa priestorovú orientáciu nedostatočne rozvinutú?

V školskom prostredí sa najčastejšie oslabená priestorová orientácia dieťaťa prejavuje týmito ťažkosťami:

  • zamieňa si tvarovo podobné písmená p-b, p-q, b-d a podobne,
  • nepamätá si, odkiaľ má začať čítať (zľava doprava?, alebo sprava doľava?),
  • nedokáže si rozvrhnúť prácu na papieri (napríklad začne písať v strede papiera),
  • vo písomnom prejave nerozlišuje výšku písmen, potrebuje pomocné čiary v zošite aj vtedy, keď už ich jeho rovesníci nepotrebujú,
  • nedokáže správne odhadnúť veľkosť medzery medzi slovami (niekde dá medzeru príliš veľkú, niekde slová „natlačí“ na seba),
  • nevie odhadnúť, či sa mu do konca riadku zmestí slovo, ktoré má napísať (nechá veľkú medzeru na konci riadku, alebo tesne pred koncom riadka zmenší písmo a „natlačí“ písmenká na seba),
  • nedokáže si usporiadať veci na školskej lavici a v aktovke (väčšinou sú tieto deti označované za neporiadne),
  • nie je schopné rozvrhnúť si čas počas písomnej práce (nestihne ju dopísať, alebo sa veľmi ponáhľa a neskontroluje si, čo napísalo).

Ako môže trampolína pôsobiť proti poruchám správania?

Nie nadarmo sa hovorí, že najlepšia liečba je prevencia. Keďže trampolíning je pre deti pomerne atraktívny netradičný šport, môže dieťaťu pomôcť v boji proti nude, ktorá sa častokrát v živote detí podpisuje pod vznik sociálno-patologických javov. Tieto sú v niektorých prípadoch spájané s diagnostikou porúch správania v školskom veku dieťaťa.

V prípade, že dieťa už má diagnostikovanú poruchu správania a potrebuje absolvovať reedukáciu, po trampolíme možno siahnuť ako po podpornom reedukačnom prostriedku. Dieťa si na nej môže vybiť nahromadenú energiu a odbúrať stres. Tiež môže na nej zažiť monotónne pohyby v podobe ľahkého skákania, ktoré ho podvedome upokoja. Organizmus dieťaťa sa tak dokáže prirodzene unaviť bez toho, aby vznikol záchvat hnevu a zlosti. Trampolína teda do určitej miery reguluje aj vznik agresívneho správania.

Kedy je najvhodnejšie zaradiť trampolíning do denného režimu dieťaťa?

Denný režim dieťaťa školského veku môžeme rozdeliť do jednotlivých časových úsekov aj z hľadiska udržiavania pozornosti. V dopoludňajších hodinách dieťa potrebuje udržať pozornosť najviac počas vyučovacích hodín. Počas prestávok by mal byť priestor na „vypnutie“ pozornosti a dobitie bateriek na jej opätovné zapnutie.

Na to, aby niektoré z detí mohli udržať pozornosť počas vyučovacej hodiny však paradoxne potrebujú zabezpečiť „vybitie bateriek“. Pretože len tak vedia odstrániť fyzický nepokoj, ktorý štandardne ich pozornosť rozptyľuje a narúša.

Častokrát sa však v školskom prostredí stretávame s tým, že deti musia i počas prestávok rešpektovať a dodržiavať isté pokyny učiteľov ako napríklad: prechádzať sa na chodbe školy do kruhu, prechádzať sa na školskom dvore (nie behať), a podobne.

Veríme, že učitelia to robia s najlepším vedomím. Zdôvodňujú to väčšinou tým, že „dnešné“ deti majú nedostatok pohybu. Avšak zabúdajú na to, že tieto „dnešné“ deti sú stále organizované a „uväzované“ do pravidiel, požiadaviek a noriem našej spoločnosti.

Preto odporúčame zabezpečiť deťom pohyb:

  • aspoň počas jednej veľkej prestávky (nie plný príkazov, zákazov a pravidiel),
  • od skončenia vyučovania do začiatku písania domácich úloh,
  • od ukončenia domácich úloh do začiatku večere dieťaťa.

Po večeri považujeme za najvhodnejšie zaradiť do denného režimu dieťaťa relaxačné aktivity ako čítanie rozprávky, voľné rozprávanie v kruhu rodiny, hru s hračkami, počúvanie hudby a podobne.

 

Náš postreh na záver:

Občas sa zvykneme spýtať detí v školách, či sú v školskom prostredí šťastné a čo by urobili, aby sa v škole cítili lepšie. Neraz sme dostali odpoveď, že by sa chceli cez prestávky hrať, že by chceli mať v škole miestnosť s matracmi aby si mohli oddýchnuť, prípadne by sa chceli ísť do telocvične vybehať alebo sa pohojdať na spustených lanách. Tieto odpovede nás väčšinou vedú k zamysleniu: Je všetko v školstve naozaj iba o peniazoch, ktoré stále „nemáme“? Toto sú predsa požiadavky, ktoré štandardná štátna škola na Slovensku zabezpečiť vie. Chce to zo strany pedagógov iba viac ochoty, času a pochopenia.

  • Share:
author avatar
Rozvojdietata

Next post

Aké sú varovné signály šikanovania, ktoré by mal poznať každý učiteľ?
24. januára 2022

You may also like

pisanie1
písaNIE!
27 marca, 2022
Ako-spravne-rozvijat-pozornost-dietata-e1510492574459
Ako správne rozvíjať pozornosť dieťaťa v domácom i v školskom prostredí?
27 marca, 2022
bilingvizmus-e1510602899140
Ako správne zabezpečiť bilingválny rozvoj dieťaťa?
27 marca, 2022

Leave A Reply Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Search

Kategórie

  • Blog
  • recepty
+421 915 764 874
info(a)rozvojdietata.sk

Links

  • O nás
  • Lev má laby ako levica
  • Blog
  • Kontakty
  • Podcast
www.martinus.sk
  • Facebook
  • Instagram
  • Patreon

Rozvoj Dieťaťa 2022

  • Zásady ochrany osobných údajov
  • Kontakty
Používame súbory cookies na našej stránke, aby sme Vám priniesli najrelevantnejšiu skúsenosť a zážitok pri používaní našej webovej stránky. Klinkutím na "Akceptovať všetko" povolíte používanie všetkých cookies. Na druhej strane máte možnosť navštíviť "Nastavenia Cookies" a poskytnúť individuálne súhlasy.
Nastavenie CookiesAkceptovať všetko
Upraviť súhlasy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy zapnuté
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDĺžka trvaniaPopis
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
ULOŽIŤ A PRIJAŤ