písaNIE!
Máte doma dieťa, ktoré nemá rado písanie a vyhýba sa všetkým aktivitám, ktoré sú spojené s písaním a kreslením? Kúpili ste dieťaťu všetky ergonomicky navrhnuté perá a ceruzky na správny úchop a vaše dieťa ich je schopné ignorovať a dokonca držať úplne opačne!?
Všetky tieto situácie poznajú rodičia, ktorých deti majú problémy s písaním.
V dnešnej dobe evidujeme nárast detí, ktoré majú problém s písaním. Zručnosti, ktoré nám umožňujú písať sa odborne nazývajú „grafomotoricné zručnosti“ alebo „grafomotorika“. Množstvo ľudí si myslí, že tieto schopnosti sú samozrejmosťou až do momentu, kedy sa priamo nestretnú s takýmto problémom v rodine alebo blízkom okolí. Následne pri bližšom skúmaní však zistia, že písanie je komplexnou schopnosťou, ktorá zahŕňa kombináciu kognitívnych schopností, perceptuality a motorických zručností.
I napriek snahe modernizovať školstvo pomerne často pri práci v teréne pozorujeme, že deti s grafomotorickými problémami sú chybne považované za lenivé, tvrdohlavé, náladové a podobne, pretože takéto správanie prejavujú, keď sa stretnú s požiadavkou aby písali.
Je potrebné si uvedomiť, že takéto správanie produkujú z jedného dôvodu: písanie im spôsobuje stres. Prežívajú pri ňom nepríjemné pocity, zažívajú vypäté a ponižujúce situácie.
Prečo u dieťaťa nastávajú problémy s písaním?
Dôvodov prečo u dieťaťa nastane problém v grafomotorických zručnostiach je viac:
Nedostatočné prepojenie pamäťových schopností s prstami.
Dieťa má problém zapamätať si tvar písmena a svaly majú problém zapamätať si ako majú pri písaní jednotlivých písmen pracovať.
Motorické problémy:
Dieťa má problém udržať pero v polohe, ktorá je nevyhnutná na správny grafický prejav-písanie. Nedokáže držať pero v správnom tzv. „zobcovitom“ úchope. Druhú ruku nepoužíva na fixovanie papiera na podklade.
Nespárovaná kinestetická spätná väzba:
Svaly v prstoch vášho dieťaťa vysielajú do mozgu nedostatočnú spätnú väzbu o svojej pozícií pri písaní, čo spôsobí, že mozog spustí korekciu prostredníctvom vizuálnej stránky. Takýto spôsob písania je pre dieťa veľmi náročný a dieťa sa pri ňom rýchlo unaví.
Nedostatok pozornosti
Dieťa s nedostatočnou pozornosťou pri písaní začne veľmi rýchlo robiť chyby. Neustála chybovosť pri písaní spôsobí, že sa mentálne úsilie dieťaťa oslabí natoľko, že začne pri písaní produkovať problémové správanie aby mohol túto aktivitu čo najskôr ukončiť prípadne na chvíľku prerušiť.
Ako môžete vášmu dieťaťu pomôcť?
Určite ste sa už v záujme pomôcť vášmu dieťaťu stretli s množstvom odborných termínov a vedeckých článkov. Našim cieľom je dať vám praktické odporúčania pre prácu s vašim dieťaťom:
- Buďte nevyčerpateľná studňa trpezlivosti z ktorej môže vaše dieťa stále čerpať.
Prvým predpokladom k vašej trpezlivosti je, aby ste akceptovali, že vaše dieťa má dysfunkciu, nie je lenivé, tvrdohlavé ani bezdôvodne vzdorovité. Dieťa potrebuje od vás cítiť empatiu a podporu.
Akceptácia pomáha rodičom zostať v pokoji, čo sa prejaví na správaní dieťaťa. Vytvoríte tak u vás doma bezstresové pokojné prostredie v ktorom môže byť vaše dieťa viac produktívne a nie defenzívne.
- Neporovnávajte dieťa so spolužiakmi. Vaše dieťa potrebuje na zvládnutie písania dlhší čas a pravidelné cvičenie. Motiváciu spoločne budujte na každom malom úspechu.
- Spájajte písanie dieťaťa s posilnením. Pre každé dieťa je posilnenie niečo iné. Jedno dieťa je možné motivovať k písaniu tak, že napíšete niekomu pohľadnicu a pôjdete ju spoločne poslať na poštu. Iné dieťa by si rado po písaní pozrelo obľúbenú rozprávku. Vy, rodič, poznáte svoje dieťa najlepšie. Skúste sa zamyslieť nad tým, ako by ste dieťaťu písanie mohli spríjemniť – spojiť ho s posilnením.
Čo môžete robiť?
Píšte s deťmi písmená prstami do rôznych materiálov ako sú pena na holenie, piesok, múka, blato, ryža a podobne.
Hrajte sa s deťmi tak, že im prstom budete písať písmená na chrbte a oni budú hádať aké písmeno to je.
Ak je písanie perom pre dieťa príliš stresujúce, začnite s písaním na tabuľu. Písanie fixkou je jednoduchšie ako perom. Pre dieťa je takéto písanie jednoduchšie aj z toho dôvodu, že má ruku vo vertikálnej polohe a nie v horizontálnej.
Vizuálnu pozornosť dieťaťa zlepšíte tak, že na veľký papier formátu A3 nalepíte množstvo malých obrázkov a budete sa hrať s dieťaťom hru na vyhľadávanie. Hru môžete urobiť ťažšiu tak, že obrázky budú čiernobiele a ich pozícia sa bude meniť. Prípade môžete zväčšiť formát papiera. Na zlepšenie vizuálnej pozornosti môžete využiť aj voľne dostupné hry na trhu ako sú Dobble, Bystrík – didaktická postrehová hra a podobne.
Nácvik písania jednotlivých tvarov robte s dieťaťom na brúsny papier. Drsný povrch zabezpečí, že sa do mozgu dieťaťa dostane lepšia spätná väzba o pohybe a polohe prstov a ruky. Tiež je menej pravdepodobné, že sa dieťaťu počas písania na drsnej podložke šmykne ruka.
Zapojte svoju predstavivosť a tvary písmen vkladajte cielene do každodenných činností vášho dieťaťa. Je potrebné aby ste pravidelne podporovali zapamätávanie si tvarov písmen. Tvary písmen môžete s dieťaťom modelovať i vykrajovať. Vždy keď sa učíte nové písmeno môžete ho dieťaťu vystrihnúť z kartónu alebo mu ho ušiť. Nápadov je veľa, nebojte sa tvoriť.
Napravujte držanie ruky a ceruzky počas písania a opakujte stále dokola: „Jedna ruka drží papier, druhá ruka drží ceruzku.“
V prípade, že vaše dieťa nemá dostatočný prítlak ceruzky na papier, môžete s ním robiť cvičenie – tlačenie osoby. Dieťa sa do vás zaprie dlaňami a mierne ohnutými dlaňami vás odtláča. Silu, ktorú musí na to vynaložiť regulujete vašim telom.
Pinzetový úchop Vášho dieťaťa zlepšíte tak, že sa budete s ním hrať rôzne hry pri ktorých budete používať kliešte alebo pinzetu. Začnite najskôr väčšími predmetmi a pinzetou a neskôr zmenšujte aj pinzetu aj predmety. Môžete sa zahrať aj tak, že si na nakrájate ovocie a budete ho jesť pomocou kuchynských kliešťov či pinzety.
Majte na pamäti, že drobný predmet nechytí vaše dieťa celou dlaňou. Pri úchope drobných predmetov je dieťa nútené použiť prsty. Môžete sa s ním zahrať na popolušku a roztriediť drobné predmety, čím posilníte jeho prsty pri hre. Tento účel splnia aj hračky ako sú mozaiky, zapichovanie hríbikov a podobne.
Majte na pamäti, že do všetkých manuálnych prác v domácnosti zapájame ruky. Nebojte sa zapojiť svoje dieťa do upratovania. Činnosti ako sú žmýkanie handry, umývanie a utieranie riadov či skladanie bielizne mu pomôžu posilniť prsty a zlepšiť v nich cit.
Podporte správny úchop písadla vášho dieťaťa kompenzačnými pomôckami.