Preskočiť na obsah
Domov » Aktuality » Ako rozvíjať pozornosť dieťaťa v domácom a školskom prostredí

Ako rozvíjať pozornosť dieťaťa v domácom a školskom prostredí

V dnešnej dobe na nás pôsobí veľké množstvo podnetov, pri ktorých máme problém zamerať svoju pozornosť na jednu vec. Počas práce na počítači súčasne prijímame hovory a správy z mobilného telefónu. Do toho nám na pozadí počítača vystupujú upozornenia zo sociálnych sietí a súčasne máme pustenú televíziu alebo rádio. Nehovoriac o tom, že z každej izby v domácnosti sa ozýva niečo iné. V pamäti držíme aj dôležité informácie, na ktoré by sme nemali ten deň zabudnúť. Niektorí dospelí zvládnu pracovať aj v takýchto podmienkach, od detí to však očakávať nemôžeme.

Ako rozvíjať pozornosť dieťaťa v rušivom prostredí

Sústreďme sa na prácu spoločne s dieťaťom

Spolu s dieťaťom si ukazujte to, čo je v úlohe dôležité. Prečítajte si spoločne zadanie a ukazujte si prstom dôležité informácie zo zadania. Dieťaťu veľmi pomôže, ak nadobudne poznatok a uvedomí si, čo znamená „na niečo sa sústrediť“.

V prípade, že je úloha komplexnejšia a je potrebné sa sústrediť na viac čiastkových úloh, mali by ste si s dieťaťom povedať, ako budeme postupovať a na čo sa budeme sústrediť najskôr. Dôležité je, aby sme dieťaťu všetky kroky verbalizovali, čo nám zabezpečí ľahšie udržiavanie jeho pozornosti.

Už počas priebehu aktivity oboznámme dieťa so svojím správaním

Keď dieťa pracuje a my chceme počas jeho práce robiť niečo iné, oboznámme ho s tým, aby bolo na to pripravené.


Napríklad:
„Opíš si tieto slová do zošita, ja zatiaľ … potom budeme spoločne postupovať ďalej.“
„Počas diktátu budem chodiť pomedzi vás, ak nebudete niečomu rozumieť, prihláste sa.“
„Janka, vidím, že nepracuješ, stalo sa niečo?“
Takýmto spôsobom verbálne popíšeme dieťaťu, čo má robiť a na čo sa môže počas práce pripraviť (bude počuť naše kroky, bude počuť spolužiaka, ako rozpráva,…). Takýmto spôsobom zabezpečíme, že dieťa bude na tieto situácie pripravené a udrží pozornosť pri úlohe, ktorú má rozpracovanú.

Buďte dieťaťu nablízku

Deti, ktoré majú problém s udržaním pozornosti, niekedy potrebujú cítiť blízkosť dospelej osoby, ktorá im pomôže pozornosť efektívne zamerať.


Napríklad:
Deti píšu písomnú prácu a Janko sa začne pozerať z okna. Ak ho má učiteľ posadeného v lavici priamo pred sebou, stačí, že sa dotkne jeho ruky a jemne mu naznačí, aby pokračoval v písaní ďalej. V prípade, že by sedelo dieťa ďalej od učiteľa, učiteľ by si to všimnúť nemusel, prípadne by si to všimol neskôr a Janko by tak stratil viac času, ktorý mohol na preukázanie svojich vedomostí využiť. Horšiu známku by tak dostal z písomky preto, že nedokázal dlhšie udržať pri práci pozornosť a nie preto, že by nemal dostatok vedomostí z preverovaného učiva.

Zameriavajte pozornosť dieťaťa

V mnohých prípadoch postačí, ak dieťaťu ukážeme prstom na to, o čom práve hovoríme. V iných prípadoch je potrebné použiť verbalizáciu, či priame zapojenie dieťaťa do úlohy (dramatizácia, vyvolanie dieťaťa k tabuli, požiadanie dieťaťa, aby prečítalo úlohu, rozpútanie diskusie a podobne).

Aktivujte pozornosť dieťaťa otázkami

Príklad:
„Čo si myslíš, čím začneme?“
„Bolo zadanie úlohy v niečom podobné predchádzajúcej úlohe?
„Vieš mi povedať, ako budeš postupovať?“

Eliminujte rušivé vplyvy z okolia

V domácom prostredí je potrebné zabezpečiť, aby malo dieťa pri vypracovávaní domácich úloh prostredie bez rušivých vplyvov. Mobilný telefón, hračky, mladší súrodenec, televízia môžu pozornosť dieťaťa veľmi rozptyľovať.

V školskom prostredí je potrebné, aby každé dieťa vedelo, aký je plán práce. Ak dostanú deti samostatnú prácu, je veľmi pravdepodobné, ju nedokončia v rovnakom čase. Preto by malo každé dieťa vedieť, čomu by sa po skončení práce mohlo venovať, aby ostatných spolužiakov nevyrušovalo.

Učiteľ môže v triede vytvoriť oddychové miesto, alebo môže napísať na tabuľu tajničku, prípade môže žiakom, ktorí prácu skončili rozdať zábavnú úlohu na papieri. Možností je veľa. Dôležité je vopred si stanoviť plán práce a pravidlá.

Myslite na akustické i vizuálne ruchy

Niektoré deti sú viac vyrušované akustickými vnemami (kosenie trávy, húkanie sanitky, školský rozhlas, šepkanie spolužiakov,…), iné deti viac vyrušujú vnemy vizuálne (ozdoby v triede, obrázky v knihe, predmety, ktoré má žiak na lavici,…). Veľmi dôležité je, aby učiteľ i rodič dokázali predvídať a rušivé vplyvy včas eliminovať.

Zabezpečte, aby dieťa vedelo, na čo sa má sústrediť

Niekedy máme tendenciu dieťaťu poskytnúť čo najviac informácií a pomoci. Je dôležité si však uvedomiť, že tým sa zároveň môže úloha stať menej prehľadnou a príliš komplexnou. Niekedy je menej naozaj viac, a teda postačí zdôrazňovať to, na čo sa má dieťa sústrediť. Informáciu mu môžeme sprostredkovať viacerými kanálmi a zabezpečiť tak, že na ňu dieťa zameria pozornosť.


Príklad: vybrané slová po „m“
Vybrané slová prečíta pani učiteľka.
Vybrané slová prečítajú deti spoločne.
Každé dieťa príde na tabuľu napísať jedno vybrané slovo.
Učiteľ ukáže deťom vybrané slová znázornené na obrázkoch.
Deti ukážu vybrané slová pantomímou.
Spolužiaci si navzájom dávajú hádanky na vybrané slová.

Hovorte s dieťaťom o tom, čo je a čo nie je dôležité

Niektoré výkyvy pozornosti sú spôsobené prílišným zameraním sa na nepodstatné detaily. Preto niekedy stačí dieťaťu položiť otázku: „Na čo si máme dať počas riešenia úlohy pozor?“ Taktiež môžeme dieťa požiadať o to, aby nám zadanie povedalo vlastnými slovami. Takýmto spôsobom zistíme, či dieťa rozlíšilo podstatné informácie od nepodstatných. Pri riešení slovných úloh môžeme dieťa požiadať, aby nám zopakovalo ako znela otázka, čím si dieťa samo pripomenie, na čo sa má sústrediť.

Ďalšie aktuality

PísaNIE: Vyriešte problémy vášho dieťaťa s písaním

Máte doma dieťa, ktoré nemá rado písanie a vyhýba sa všetkým aktivitám, ktoré sú s tým spojené? Kúpili ste už všetky ergonomicky navrhnuté perá a ceruzky na správny úchop a vaše dieťa ich ignoruje a dokonca drží úplne opačne? Ak všetky tieto situácie dôverne poznáte, patríte medzi rodičov, ktorých deti majú problémy s písaním.

Ako zvládať správanie dieťaťa s Downovým syndrómom – časť 2.

Páčila sa vám prvá časť nášho textu podľa článku v časopise Down Syndrome News? To sme radi, pretože sme vám pripravili aj pokračovanie. Tentokrát sa spolu zameriame na metódy prospievajúce k rozvoju detičiek s Downovym syndrómom.