Definícia grafomotoriky
Grafomotorika predstavuje pohybovú aktivitu, ktorá je výsledkom komplexného súboru psychomotorických procesov. Tieto procesy sa podieľajú na schopnosti dieťaťa kresliť a písať, pričom ovplyvňujú najmä jeho pripravenosť na zvládnutie písania v budúcom školskom vzdelávaní.
Z hľadiska vývinu ide o oblasť, ktorá si vyžaduje koordinovanú činnosť jemnej motoriky (pohyby zápästia, prstov a dlane), hrubej motoriky (pohybové funkcie ramena a lakťa), ako aj zmyslového vnímania, pohybovej koordinácie a vôľového úsilia. Významnú úlohu zohráva aj lateralita, teda dominancia jednej strany tela, a senzomotorická koordinácia – schopnosť reagovať na podnety prijaté zrakom, sluchom, hmatom a ďalšími zmyslami.
Grafomotorika:
- je základným predpokladom pre nácvik písania,
- vyžaduje rozvinutú koordináciu oka a ruky,
- je ovplyvnená psychickou zrelosťou a schopnosťou koncentrácie,
- predpokladá primeranú úroveň rozvoja zmyslového vnímania a pohybového aparátu.
Súvisiace oblasti rozvoja
Hrubá motorika
S rozvojom grafomotoriky úzko súvisí rozvoj hrubej motoriky, a to osvojenie základných foriem pohybu ako sú chôdza, beh, skákanie, lezenie či plazenie. Vplyv na úroveň grafomotoriky taktiež majú pohyby veľkých kĺbov (rameno, lakeť, zápästie), ale aj celková schopnosť koordinácie pohybov, udržanie rovnováhy, či posilňovanie vnútorného stabilizačného systému, známeho ako stred tela resp. core.
Jemná motorika
Rozvoj jemnej motoriky podmieňuje rozvoj grafomotoriky, a to z viacerých dôvodov. Jemná motorika zahŕňa precízne a cielené pohyby malých svalových skupín dlane a prstov, ktoré sú spájané napr. so schopnosťou manipulovať s drobnými predmetmi a mnohými ďalšími činnosťami. Táto schopnosť tvorí základ správneho úchopu písacích potrieb, ako aj koordinácie jemných pohybov pri kreslení, strihaní a následne pri písaní.
Bez dostatočne rozvinutej jemnej motoriky dieťa nedokáže efektívne regulovať tlak na podložku, udržiavať plynulosť ťahu a kontrolovať smer grafickej stopy – čiar, čo je nevyhnutné pre čitateľný a koordinovaný písomný prejav. Jemná motorika taktiež prispieva k rozvoju pozornosti, koordinácie oka a ruky a prispieva k celkovej školskej pripravenosti dieťaťa.
Senzomotorika
Senzomotorika predstavuje prepojenie zmyslových podnetov a motorických reakcií dieťaťa. Pri grafomotorike je dôležitá najmä schopnosť pohotovo reagovať pohybom ruky na vnemy zmyslovej percepcie, ako je zrak, sluch či hmat.
Jednou z jej zložiek je audiomotorika, teda koordinácia medzi sluchovým vnímaním a pohybovou reakciou. Rozvíja sa najmä prostredníctvom rytmických hier, piesní, potleskov, riekankových cvičení a pohybových aktivít sprevádzaných hudbou, pričom deti pohybom reagujú na zvukový podnet. Táto schopnosť podporuje koncentráciu a načasovanie pohybov pri písaní.
Ďalšou kľúčovou zložkou je vizuomotorika, teda schopnosť koordinovať zrak a pohyb. Pri grafomotorike ide napríklad o presné kopírovanie tvarov, sledovanie línie alebo kreslenie podľa predlohy. Rozvíja sa činnosťami ako obťahovanie čiar, spájanie bodov, kreslenie podľa vzoru či manipulácia s predmetmi, navliekanie korálok či zapichovanie špendlíkov na presné miesto.
Ciele predškolskej edukácie v oblasti rozvoja grafomotoriky
Ak máte doma predškoláka a neviete, na čo sa v oblasti grafomotoriky zamerať, napomôcť vám môžu ciele, ktoré definuje Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016):
- Dieťa kreslí grafomotorické prvky vyžadujúce pohyby dlane a prstov.
- Kreslí grafomotorické prvky vyžadujúce pohyb zápästia.
- Pri kreslení a grafomotorických činnostiach sedí vzpriamene,
vzdialenosť očí od podložky je primeraná. - Pri kreslení a grafomotorických činnostiach drží ceruzku správnym spôsobom a vyvíja primeranú intenzitu tlaku na podložku.
Zásady plánovania a realizácie aktivít
Pri plánovaní a realizácii aktivít zameraných na rozvoj grafomotorických zručností vo výchovno-vzdelávacej činnosti berieme do úvahy vývinové špecifiká a úroveň dosiahnutých spôsobilostí detí. Uplatňujeme v čo najväčšej možnej miere individuálny prístup, čomu prispôsobujeme aj výrobu a výber pomôcok.
Pred nácvikom grafomotorických cvičení zohľadňujeme:
• vek dieťaťa, jeho individuálne, ale aj momentálne dispozície,
• motiváciu, na základe ktorej je dieťa schopné a ochotné spolupracovať, má pocit, že úlohu ľahko zvládne, a teda vyberáme taký typ aktivity, v ktorej dieťa dokáže byť úspešné,
• únavu ruky dieťaťa a jeho zrakovú koordináciu a orientáciu,
• vekové zvláštnosti detí vzhľadom na neukončenú osifikáciu kostí zápästia (v 6 rokoch ešte nie je ukončená a svalstvo je relatívne slabé),
• lateralitu (dominantná pravá alebo ľavá ruka),
Pri realizovaní vzdelávacích aktivít naši lektori vytvárajú vhodné podmienky na rozvoj grafomotorických zručností a dbajú na:
• vhodne zvolený formát papiera, mäkkosť/tvrdosť materiálu ( napr. pastelky, farbičky, vodové farby), ponúknutú plochu, resp. typ podložky (papier, kartón, betón a i.),
• správne sedenie, státie pri tabuli a celkové držanie tela,
• primeraný tlak materiálu na podložku (napr. tlačenie ceruzkou alebo príliš slabá stopa),
• aktivitu oboch rúk (napr. jednou rukou dieťa kreslí, druhou si pridŕža papier),
• osvojovanie správneho úchopu materiálu (pastel, ceruzka, nožnice a i.).
Význam každodenných činností v rozvoji grafomotoriky
Stupeň rozvoja grafomotoriky je podmienený úrovňou fyzických a psychických funkcií dieťaťa. Denne realizované zmysluplné činnosti rozvíjajúce oblasti psychomotoriky sú pre dieťa nielen príťažlivé, ale zároveň majú výrazný vplyv na zvyšovanie úrovne grafomotoriky.
Tipy na aktivity
Tipy na aktivity stimulujúce rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky:
- sebaobslužné činnosti – obliekanie, vyzliekanie, zapínanie zipsu a gombíkov,
- stolovanie – správny úchop lyžice, prípadne celého príboru,
- maľovanie, kreslenie, vyfarbovanie,
- manipulácia s drobnými predmetmi – navliekanie korálikov, zapichovanie špendlíkov,
- konštruovanie zo stavebníc a skladačiek,
- plastelína, kinetický piesok,
- strihanie, lepenie a skladanie papiera, trhanie a krčenie papiera,
- tvorivé činnosti s drobným materiálom (napr. nalepovanie očiek, trblietok, guličiek),
- manipulácia s loptou,
- spoločenské hry s figúrkami (Človeče nehnevaj sa),
- manipulácia s detskými pinzetami, štipcami,
- senzomotorické hry s prírodninami – strukoviny, gaštany, paličky,
- jednoduché práce v domácnosti – odomykanie a zamykanie dverí, čistenie a krájanie banánu, vaľkanie a vykrajovanie cesta, otváranie rôznych typov uzáverov, presýpanie a prelievanie surovín z jednej nádoby do druhej,
- otáčanie strán v knihe a mnoho ďalších.
Zoznam zdrojov:
Krajčovičová, D. (2013). Rozvoj grafomotoriky v predprimárnom vzdelávaní. In: Pedagogické rozhľady, 22(5), 12–15.
Matějček, Z. (2006). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie (2016). Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Prístupné na: https://www.statpedu.sk
Autor: Mgr. Michaela Schneiderová