Preskočiť na obsah
Domov » Aktuality » Nerušte ma jedlom: Pozerám rozprávku

Nerušte ma jedlom: Pozerám rozprávku

V dnešnom článku sa budeme venovať téme, ako môže prijímanie potravy súvisieť s poruchami učenia.

Jedenie pri zapnutej rozprávke: Áno či nie?

Možno ste to videli v reštaurácii alebo u známych doma. Možno sa to deje aj u vás. Dnes je bežné, že sa dieťa stravuje pri zapnutej rozprávke na tablete alebo v telefóne. V lepšom prípade je dieťa samo, v horšom ho kŕmia rodičia. V lepšom prípade je pri tom ticho a prehĺta jedno sústo za druhým. Horšie však je, ak začne protestovať a dávať rodičom hlasno najavo, že ho tým jedlom pri rozprávke obťažujú.

Jedným zo základných predpokladov, ako u dieťaťa predchádzať vzniku porúch učenia je dostatočne rozvinuté hmatové vnímanie, priestorová a časová orientácia i sluchové a zrakové vnímanie. Tieto schopnosti si dieťatko buduje už v útlom detstve. Či sa mu podarí dostatočne ich rozvinúť na to, aby bolo v školskom prostredí úspešné, závisí vo veľkej miere od nás – rodičov.

Prečo by vlastne dieťa nemohlo pri jedení pozerať rozprávku?

Existuje viacero výskumov, ktoré uvádzajú, že tráviaci systém človeka pracuje lepšie, keď jedeniu venuje dostatočnú pozornosť. Jedenie bez tzv. „rozptyľovačov pozornosti“ teda bez tabletu či telefónu má u detí význam i z pedagogického hľadiska.

Dieťa, ktorého pozornosť nie je pri jedle rozptyľovaná má možnosť:

  • nadobudnúť novú slovnú zásobu,
  • svojou zvedavosťou získať množstvo nových informácií,
  • naučiť sa vyrovnať sa s istou mierou frustrácie (ukončiť obľúbenú hru pred jedlom),
  • kategorizovať činnosti na „pred jedlom“ a „po jedle“,
  • zdokonaliť jeho vizuomotorickú koordináciu a jemnú motoriku,
  • spolupodieľať sa na rodinnom živote,
  • možnosť zdokonaliť svoje schopnosti pozorovaním (napríklad odpozerať techniku jedenia príborom),
  • získať základné poznatky o stolovaní,
  • zdokonaľovať svoje sebaobslužné zručnosti a iné.

Dôležité je mať na zreteli aj to, že dieťa si vytvára orientáciu v čase podľa činností, ktoré sa pravidelne v jeho živote opakujú. Takýmito činnosťami sú v živote dieťaťa napríklad raňajky, obed, večera alebo večerníček či kúpanie pred spaním. Aj z tohto pohľadu je potrebné venovať stravovaniu dieťaťa osobitný čas a prikladať mu patričný význam.

V prípade, že ste sa ocitli v začarovanom kruhu jedenia pri rozprávke majte na pamäti, že nikdy nie je neskoro z neho vystúpiť. Náš tím vám vždy ochotne poradí. Neváhajte a kontaktuje nás.

Z našej praxe v škôlkach a školách:

  • Niektoré deti dokážu popísať, čo raňajkoval každý člen rodiny, zatiaľ čo iné deti na otázku čo si mal na raňajky jednoslovne odpovedia „neviem“.
  • Dieťa si v prvom ročníku nedokáže samé ošúpať banán alebo mandarínku. Od tohto dieťatka, ale chceme, aby pekne písalo, kreslilo a strihalo.
  • Druhák má nakrájanú obloženú žemľu v desiatovom boxe na malé kúsočky či nakrájané jabĺčko, prípadne dostane detskú výživu, ktorú iba vysaje z kapsičky. Na druhej strane toto dieťatko nedokáže dostatočne artikulovať a správne vyslovovať hlásky.

Na záver vám želáme, aby ste svoje dieťatko nemuseli rušiť pri rozprávke jedlom. Prijímanie potravy a pozeranie rozprávky sú dve rozličné činnosti, ktoré majú v živote dieťaťa svoje miesto aj význam.

Ďalšie aktuality

PísaNIE: Vyriešte problémy vášho dieťaťa s písaním

Máte doma dieťa, ktoré nemá rado písanie a vyhýba sa všetkým aktivitám, ktoré sú s tým spojené? Kúpili ste už všetky ergonomicky navrhnuté perá a ceruzky na správny úchop a vaše dieťa ich ignoruje a dokonca drží úplne opačne? Ak všetky tieto situácie dôverne poznáte, patríte medzi rodičov, ktorých deti majú problémy s písaním.

Ako zvládať správanie dieťaťa s Downovým syndrómom – časť 2.

Páčila sa vám prvá časť nášho textu podľa článku v časopise Down Syndrome News? To sme radi, pretože sme vám pripravili aj pokračovanie. Tentokrát sa spolu zameriame na metódy prospievajúce k rozvoju detičiek s Downovym syndrómom.