Preskočiť na obsah
Domov » Aktuality » Pravidlá hry: Čo by mali obsahovať

Pravidlá hry: Čo by mali obsahovať

My, učitelia, často robíme chybu v tom, že predpokladáme. Domnievame sa, že deti vedia, aké správanie sa od nich očakáva. V praxi to však vyzerá úplne inak.

Pekne sa správaj a buď dobrý: Prečo to nefunguje

Prečo to nefunguje? Veď sme to deťom už toľkokrát vraveli, aby poslúchali a pekne sa správali. Ale s tým, čo je dobré a zlé alebo pekné a škaredé, to je úplne iná situácia.

Predstavte si, aké jedlá chutia vám a potom si predstavte, aké jedlá má rada vaša mama, kamarátka či priateľ. Každému chutí niečo iné a každý teda považuje niečo iné za dobré a niečo iné za zlé. Veľmi dôležitú úlohu v našom jedálničku zohráva samozrejme rodinné prostredie, z ktorého pochádzame. Tak isto je to aj s naším správaním.

Dieťa si správanie prinesie so sebou do školy. Správanie, ktoré je v niektorých rodinách úplne bežné je v iných rodinách neprípustné a naopak. Každá rodina má svoje pravidlá, ktoré väčšinou regulujú spontánne rodičia zo svojho rodičovského postu.

Každé dieťa prichádza do školskej triedy so svojimi pravidlami, ktoré sa snaží v kolektíve presadiť. Znamená to, že učiteľ má zrazu v triede niekoľko detí, ktorých pravidlá sa vzájomne úplne vylučujú. Nehovoriac o tom, že učiteľ je sám o sebe nositeľom ďalších pravidiel – očakávaní, ktoré by chcel, aby deti dodržiavali.

Ako vytvoriť pravidlá, ktoré fungujú

Pre vytvorenie dobrých vzťahov a pokojnej atmosféry v triede odporúčame vytvoriť si vlastné pravidlá hry.

Úplne najlepšie ale je, ak ich trieda vytvorí spoločne. Pravidlá môžu niekedy vyplynúť aj zo spoločnej debaty na triednickej hodine.

Pekne, dobre, škaredo, zle – to deťom nestačí! Pravidlá je potrebné konkretizovať. Pri vytváraní pravidiel odporúčame hľadať spoločne s deťmi cestu, ako sa to robiť má. Neupozorňovať deti zbytočne na to, čo robiť nemajú.

Príklad:

NIE: Po škole sa nebehá.

ÁNO: Po škole sa pohybujem pomaly, aby som neublížil sebe alebo iným ľuďom.

Zhrnutie: Naše odporúčania a tipy z praxe

Tak, ako je spomenuté vyššie, najlepšie je, keď si každá trieda vytvorí vlastné pravidlá hry, ktoré budú vyhovovať deťom i učiteľovi. Nasledovné pravidlá uvádzame na inšpiráciu ako možnosť zapracovať ich do pravidiel vašej triedy. To, v akej podobe si ich spoločne s triedou napíšete do zoznamu vašich pravidiel je už na vás.

  • V tejto triede má každý z nás právo na svoj názor.
  • Svoj názor môžem v tejto triede povedať bez toho, aby sa mi niekto smial.
  • Keď niekto z nás rozpráva, ostatní sa ho snažia vypočuť.
  • V tejto triede sa môžem pýtať na čokoľvek.
  • V tejto triede môžem čokoľvek odmietnuť bez toho, aby som to musel niekomu zdôvodňovať.
  • V tejto triede mám právo nesúhlasiť, keď to uznám za vhodné.
  • V tejto triede môžem vstať a odísť, keď potrebujem a neskôr sa znovu vrátiť. Beriem pri tom ohľad na ostatných a snažím sa ich nevyrušovať.
  • Pri spoločných debatách sa v našej triede snažíme hľadať to, čo nás spája.
  • V tejto triede nemusím mať vždy s druhými rovnaký názor. Stačí, že sa budem snažiť porozumieť ich situácii.
  • V tejto triede hovoríme o človeku ktorý tu nie je tak, ako by tu sedel s nami.
  • Počas práce v tejto triede nejeme. Napiť sa môžeme kedykoľvek.

Veríme, že vás článok inšpiroval a pravidlá vašej triedy budú vašim spoločným drahokamom, ktorý vás bude spájať.

Ďalšie aktuality

PísaNIE: Vyriešte problémy vášho dieťaťa s písaním

Máte doma dieťa, ktoré nemá rado písanie a vyhýba sa všetkým aktivitám, ktoré sú s tým spojené? Kúpili ste už všetky ergonomicky navrhnuté perá a ceruzky na správny úchop a vaše dieťa ich ignoruje a dokonca drží úplne opačne? Ak všetky tieto situácie dôverne poznáte, patríte medzi rodičov, ktorých deti majú problémy s písaním.

Ako zvládať správanie dieťaťa s Downovým syndrómom – časť 2.

Páčila sa vám prvá časť nášho textu podľa článku v časopise Down Syndrome News? To sme radi, pretože sme vám pripravili aj pokračovanie. Tentokrát sa spolu zameriame na metódy prospievajúce k rozvoju detičiek s Downovym syndrómom.