Preskočiť na obsah
Domov » Aktuality » Varovné signály šikanovania, ktoré by mal poznať každý učiteľ

Varovné signály šikanovania, ktoré by mal poznať každý učiteľ

Každý rodič dúfa, že jeho dieťa je počas dňa v škole v poriadku, cíti sa tam príjemne a bezpečne. Na druhej strane tak, ako v každej sociálnej skupine, aj v triede sa môžu vyskytnúť rôzne sociálno-patologické javy. Jedným z najčastejších je šikanovanie. Úlohou pedagogického dozoru na školách je toto správanie včas identifikovať a zabrániť jeho ďalšiemu pokračovaniu. Zistite preto aj vy, ako máte pri šikanovaní správne postupovať.

Ako môže učiteľ rozpoznať prvé náznaky možného šikanovania

Najskôr sa objaví iba začínajúce vyčleňovanie jedného žiaka z kolektívu. Už vtedy však treba spozornieť, aby správanie ostatných žiakov neprerástlo do šikanovania. Keď zistíte, že aspoň tri z nasledovných prejavov možného šikanovania platia na jedno dieťa, mali by ste spozornieť a správaniu žiakov vo svojej triede venovať viac času.

Zo strany triedy sa môže šikanovanie prejavovať viacerými spôsobmi:

  • V triede je počuť „šum“ poznámok na adresu jedného žiaka. Trieda ho častejšie spomína v ironickom, skrytom kontexte. Väčšina triedy sa tvári, že kontextu rozumie.
  • Žiaci často spomínajú nejakú prezývku počas vyučovania, ktorá je priraďovaná jednému žiakovi.
  • Žiaci posmešne komolia meno jedného zo spolužiakov.
  • Nikto z triedy nechce sedieť s jedným „tým istým“ dieťaťom.
  • Nikto z triedy nechce zaniesť tomuto dieťaťu úlohy.
  • Žiaci posmešne napodobňujú typické prejavy správania jedného zo spolužiakov.
  • V triede vznikne „hra“ „Nedotýkajte sa ho, ani jeho vecí! Je nakazený!“

Ako vyzerá šikanovanie na strane obete?

  • Žiak je stranou od ostatných spolužiakov (napríklad cez prestávku). Zdá sa, že nemá kamarátov. Prestávky sa snaží tráviť v blízkosti učiteľa.
  • Žiak pôsobí smutne, nešťastne a stiesnene.
  • U žiaka môže dôjsť k zhoršeniu prospechu, nesústredenosti a nezáujmu o vzdelávanie.
  • Žiak začne vyhľadávať dôvody pre absenciu v škole.
  • Pri aktivitách, ktoré vyžadujú delenie triedy do tímov býva tento žiak volený svojimi spolužiakmi medzi poslednými.
  • Do školy/zo školy chodí inými cestičkami ako zvyčajne.
  • Cez prestávku nechce desiatovať.
  • Žiak má strach hovoriť nahlas v triede, prestane sa hlásiť, čoraz menej sa zapája do aktivít počas vyučovania i prestávok.

Čo robiť, keď máte podozrenie na výskyt šikanovania

Prvou z možností je porozprávať sa s neutrálnym svedkom z triedy. V prípade, že spozorujete pretrvávanie či zhoršovanie situácie, vyhľadajte pomoc školského psychológa alebo CPPPaP, ktorí vám so vzniknutou situáciou v triede pomôžu efektívne pracovať.

Nezabúdajte, že šikanovanie má v prvom rade vždy snahu diať sa v skrytosti, t. j. keď sú žiaci mimo pedagogického dozoru. Môže sa diať v triede, na WC, v šatni, jedálni, vlastne kdekoľvek.

Ďalšie aktuality

PísaNIE: Vyriešte problémy vášho dieťaťa s písaním

Máte doma dieťa, ktoré nemá rado písanie a vyhýba sa všetkým aktivitám, ktoré sú s tým spojené? Kúpili ste už všetky ergonomicky navrhnuté perá a ceruzky na správny úchop a vaše dieťa ich ignoruje a dokonca drží úplne opačne? Ak všetky tieto situácie dôverne poznáte, patríte medzi rodičov, ktorých deti majú problémy s písaním.

Ako zvládať správanie dieťaťa s Downovým syndrómom – časť 2.

Páčila sa vám prvá časť nášho textu podľa článku v časopise Down Syndrome News? To sme radi, pretože sme vám pripravili aj pokračovanie. Tentokrát sa spolu zameriame na metódy prospievajúce k rozvoju detičiek s Downovym syndrómom.