NERUŠTE MA JEDLOM – POZERÁM ROZPRÁVKU!!!
alebo
môže súvisieť prijímanie potravy s poruchami učenia?
V dnešnej dobe nie je potrebné chodiť často po reštauráciách, aby sme videli dieťa jesť pri zapnutej rozprávke na tablete alebo telefóne. V lepšom prípade papá samo v tom druhom ho kŕmia rodičia. Ideálne je, ak je pri tom ticho a prehĺta jedno sústo za druhým, no horšie je ak začne protestovať a dávať rodičom hlasno najavo, že ho tým jedlom pri rozprávke obťažujú.
Jedným zo základných predpokladov, ako u dieťaťa predchádzať vzniku porúch učenia je dostatočne rozvinuté hmatové vnímanie, priestorová a časová orientácia i sluchové a zrakové vnímanie. Tieto schopnosti si dieťatko buduje už v útlom detstve. Či sa mu podarí dostatočne ich rozvinúť na to, aby bolo v školskom prostredí úspešné, závisí vo veľkej miere od nás – rodičov.
Prečo by vlastne dieťa nemohlo pri jedení pozerať rozprávku?
Existuje viacero výskumov, ktoré uvádzajú, že tráviaci systém človeka pracuje lepšie, keď jedeniu venuje dostatočnú pozornosť a podobne. Jedenie bez tzv. „rozptyľovačov pozornosti“ teda bez tabletu či telefónu má u detí význam i z pedagogického hľadiska.
Dieťa, ktorého pozornosť nie je pri jedle rozptyľovaná má možnosť:
– nadobudnúť novú slovnú zásobu,
– svojou zvedavosťou získať množstvo nových informácií,
– naučiť sa vyrovnať sa s istou mierou frustrácie (ukončiť obľúbenú hru pred jedlom),
– kategorizovať činnosti na „pred jedlom“ a „po jedle“,
– zdokonaliť jeho vizuomotorickú kordináciu a jemnú motoriku,
– spolupodieľať sa na rodinnom živte,
– možnosť zdokonaliť svoje schopnosti pozorovaním (napríklad odpozerať techniku jedenia príborom),
– získať základné poznatky o stolovaní,
– zdokonaľovať svoje sebaobslužné zručnosti a iné.
Dôležité je mať na zreteli aj to, že dieťa si vytvára orientáciu v čase podľa činností, ktoré sa pravidelne v jeho živote opakujú. Takýmito činnosťami sú v živote dieťaťa napríklad raňajky, obed, večera alebo večerníček, či kúpanie pred spaním. Aj z tohto pohľadu je potrebné venovať stravovaniu dieťaťa osobitný čas a prikladať mu patričný význam.
Z našej praxe v škôlkach a školách:
- Niektoré deti dokážu popísať, čo raňajkoval každý člen rodiny, zatiaľ čo iné deti na otázku čo si mal na raňajky jednoslovne odpovedia „neviem“.
- Dieťa si v prvom ročníku nedokáže samé ošúpať banán alebo mandarínku. Od tohto dieťatka ale chceme aby pekne písalo, kreslilo a strihalo.
- Druhák má nakrájanú obloženú žemľu v desiatovom boxe na malé kúsočky či nakrájané jabĺčko, prípadne dostane detskú výživu, ktorú iba vysaje z kapsičky. Na druhej strane toto dieťatko nedokáže dostatočne artikulovať a správne vyslovovať hlásky…
Na záver Vám želáme aby ste Vaše dieťatko nemuseli rušiť pri rozprávke jedlom. Prijímanie potravy a pozeranie rozprávky sú dve rozličné činnosti, ktoré majú v živote dieťaťa svoje miesto aj význam.
V prípade, že ste sa ocitli v začarovanom kruhu jedenia pri rozprávke majte na pamäti, že nikdy nie je neskoro z neho vystúpiť. Náš tím Vám vždy ochotne poradí.