Preskočiť na obsah
Domov » Aktuality » Pozitívne posilnenie: Zmena správania dieťaťa s postihnutím

Pozitívne posilnenie: Zmena správania dieťaťa s postihnutím

Pozitívne posilnenie tvorí základ ľudského správania. Človek sa správa určitým spôsobom preto, aby dosiahol žiaduce dôsledky svojho správania. Väčšina ľudí pracuje preto, aby dostala výplatu, spoločenské ocenenie alebo iný druh odmeny, ktorá uspokojí ich potreby. Prečítajte si, ako správne pracovať s pozitívnym posilnením pri rozvoji dieťaťa s postihnutím.

Čo je pozitívne posilnenie

Pozitívne posilnenie je vo všeobecnosti najefektívnejšou stratégiou riadenia správania pri riešení náročného správania detí s poruchou autistického spektra či iným zdravotným postihnutím. Tiež sa používa u detí s autizmom na to, aby sa naučili nové formy správania – nadobudli nové vedomosti a zručnosti. Pozitívne posilnenie je motiváciou dieťaťa, ktoré je v súlade s určitou požiadavkou na zmenu jeho správania.

Cieľom používania pozitívneho posilnenia je zvýšiť šance, že dieťa bude reagovať na zmenené správanie. Pozitívne posilnenie dáme dieťaťu ihneď po tom, ako sa stalo požadované správanie. Takýmto spôsobom môžeme formovať budúce správanie dieťaťa.

Podplácanie vs. posilňovanie pozitívneho správania

Rozdiel medzi posilnením a podplácaním spočíva v tom, že posilnenie prichádza po ukončení úlohy, zatiaľ čo úplatkárstvo je ponúknuté predtým. To neznamená, že nemôžete ukázať dieťaťu posilňovač, ktorý chce dosiahnuť. V tomto prípade by to bolo vizuálne znamenie.

Príklady pozitívneho posilnenia správania

Pri výbere pozitívneho posilnenia majte na pamäti, že každé dieťa bude reagovať na niečo iné.

  • spomeňte si, čo vaše dieťa v blízkej minulosti motivovalo,
  • pozorujte vaše dieťa a zistite, čo sa mu páči,
  • zistite, čo by vaše dieťa chcelo a nevie si to samo zabezpečiť.
  • pri výbere posilnenia majte na pamäti, aby bolo praktické, v súlade s etikou a aby nebolo v rozpore so správaním, ktoré chceme u dieťaťa dosiahnuť,
  • majte na pamäti, že motivácia dieťaťa sa mení a aby sme vybrali správne posilnenie je nevyhnutné túto motiváciu sledovať.

Medzi niektoré príklady pozitívneho posilnenia patria:

  • obľúbené aktivity dieťaťa,
  • voľný čas,
  • slovná pochvala,
  • jedlé odmeny (obľúbené jedlo/pitie dieťaťa – mimo denného štandardného prísunu),
  • ocenenia (odznak, diplom,…),
  • dosiahnutie funkcie (napr. vedúci skupiny v triede),
  • token systém (napr. dieťa môže ísť do kina, keď nazbiera na chladničke 5 bodov),
  • venovanie pozornosti dieťaťu (úsmev, pohladenie, vtipný komentár).

Načasovanie je kľúčové

Rozhodujúcim faktorom pre účinnosť pozitívneho posilnenia je správne načasovanie. Nesmierne dôležité je, aby dieťa cítilo, že cieľ je dosiahnuteľný a s ním aj posilnenie.

Dôležité je mať na pamäti, že nemôžeme považovať za posilnenie to, k čomu má dieťa voľný prístup alebo čo dostáva príliš často.  

Pozitívne posilnenie: Ako ho správne používať

  • Keď začínate dieťa učiť, odmeňte ho zakaždým ihneď po dosiahnutí požadovaného správania.
  • V prípade, že má dieťa požadované správanie už lepšie zvládnuté, množstvo pozitívneho posilnenia postupne redukujeme.
  • Súčasne s posilnením (jedlým, hmotným, spoločenským) vždy použite aj verbálne posilnenie – pochvalu.
  • Postupne smerujte k tomu, aby ste dieťaťu dávali iba verbálnu pochvalu. Vaše potešenie sa stane postupne posilnením správania.
  • Požiadavky na správanie dieťaťa udržujte stručné a jasné.
  • Uistite sa, že modelujete požadované správanie a nestrácajte trpezlivosť – najmä pri riešení záchvatov zlosti.

Dobrá rada: Maximálna doba sprístupnenia posilnenia nesmie prekročiť 80 % času, ktorý by mu dieťa venovalo, keby bol voľne dostupný. Príklad: Vaše dieťa strávi pozeraním videí na iPade priemerne 30 minút. Ak sa rozhodnete používať iPad ako posilnenie žiaduceho správania vášho dieťaťa, môžete mu ho dať ako posilnenie najviac na 24 minút (80 % z 30 je 24). Ak tento čas prekročíte, dieťa sa posilnenia nasýti a posilnenie už nebude účinné. Táto podmienka platí samozrejme v prípade, že dieťa nemá iPad voľne dostupný a svoj „hlad“ po iPade si nevie samostatne nasýtiť.

Vyskúšajte pravidlo 50 %

Toto pravidlo sa používa na vypočítanie správneho načasovania používania posilnenia. Na tento výpočet potrebujeme zistiť, priemerný časový interval medzi výskytom správania. Tento čas vydelíme číslom 2.

Príklad: Ak sa problémové správanie dieťaťa momentálne vyskytuje raz za 4 dni, poskytneme mu posilnenie každý druhý deň, aby sa správanie u dieťaťa neobjavovalo.

Ukončite deň úspechom

V prípade, že má vaše dieťa za sebou náročný deň, nezabudnite zariadiť, aby sa pre neho skončil pozitívne.

Môžete to urobiť napríklad tak, že ho požiadate o zručnosť, ktorú už má veľmi dobre zvládnutú a poskytnete mu za to nejakú peknú verbálnu pochvalu. U zvládnutých zručností máme veľkú pravdepodobnosť, že ich dieťa prevedie správne a tým nám dávajú šancu posilniť žiaduce správanie dieťaťa. Takýmto spôsobom môžete svoje dieťa pripraviť na úspech.

Ďalšie aktuality

PísaNIE: Vyriešte problémy vášho dieťaťa s písaním

Máte doma dieťa, ktoré nemá rado písanie a vyhýba sa všetkým aktivitám, ktoré sú s tým spojené? Kúpili ste už všetky ergonomicky navrhnuté perá a ceruzky na správny úchop a vaše dieťa ich ignoruje a dokonca drží úplne opačne? Ak všetky tieto situácie dôverne poznáte, patríte medzi rodičov, ktorých deti majú problémy s písaním.

Ako zvládať správanie dieťaťa s Downovým syndrómom – časť 2.

Páčila sa vám prvá časť nášho textu podľa článku v časopise Down Syndrome News? To sme radi, pretože sme vám pripravili aj pokračovanie. Tentokrát sa spolu zameriame na metódy prospievajúce k rozvoju detičiek s Downovym syndrómom.